Ciągniki i inne maszyny rolnicze są eksploatowane przez dziesiątki lat. W przeciwieństwie do samochodów osobowych nie są sprzedawane na złom gdy zużyciu ulegnie silnik bądź skrzynia biegów. Podzespoły te podlegają remontom, po których maszyny mogą pracować przez kolejne tysiące motogodzin. Przez tak długi okres eksploatacji zużyciu ulega jednak powłoka lakiernicza, przez co sprzęty z czasem wyglądają coraz gorzej. Może też pojawić się korozja i perforacje blachy, co bardzo trudno naprawić. W tym poradniku poradniku dowiemy się, jakie zadanie pełni farba podkładowa podczas odświeżania wyglądu maszyn rolniczych.
Podkład reaktywny – zabezpiecza przed rdzą
Przygotowując się do pomalowania powierzchni metalowych dowolnej maszyny rolniczej, trzeba dokładnie oczyścić ją z pozostałości starego lakieru, a przede wszystkim z korozji. Żeby ponowne malowanie wytrzymało jak najdłużej i miało sens, prace powinniśmy zacząć na całkowicie oczyszczonej powierzchni metalu. Na początku warto zastosować tzw. konwerter rdzy, by wszelkie jej pozostałości w ewentualnych wżerach zostały zneutralizowane. Usunięcie rdzy w 100% jest trudne, ale może udać się poprzez proces piaskowania elementów metalowych.
Kolejny etap jest jednym z najistotniejszych, ponieważ polega on na aplikacji farby podkładowej. Jakiego rodzaju powinna ona być? W internetowym sklepie rolniczym ZENOX.pl można zakupić podkłady reaktywne na bazie epoksydów, które najlepiej chronią przed ponownym pojawieniem się korozji. Ich zastosowanie jest niezwykle istotne, ponieważ maszyny rolnicze eksploatowane w niekorzystnych warunkach, nierzadko stojące pod tzw. chmurką, mogą zardzewieć już po kilku latach od ich odnowienia. Podkład reaktywny ma ten okres kilkukrotnie wydłużyć, przez co traktory i inne sprzęty dłużej będą cieszyć oko ładnym wyglądem. Dodatkową jego zaletą jest większa wytrzymałość niż samego lakieru. Jeśli więc powłoka zostanie gdzieś naruszona np. poprzez kontakt z gałęziami drzew, istnieje duża szansa że uszkodzenie nie sięgnie do samej powierzchni blachy, co bardzo szybko doprowadziłoby do rozwoju korozji w tym miejscu.
Rola podkładu w przyleganiu lakieru do powierzchni
Równie ważnym zadaniem warstwy podkładowej jest stworzenie dobrych warunków do tego, by lakier mocno przylegał do powierzchni metalu. Sam wspomniany podkład epoksydowy (reaktywny) stanowi już doskonałą bazę, którą można bezpośrednio malować. Jednak dla uzyskania jeszcze lepszego efektu można dodatkowo używać podkładów akrylowych, które są stworzone specjalnie do pokrywania ich akrylowymi lakierami. Nigdy jednak nie powinniśmy rezygnować z używania podkładu reaktywnego, ponieważ inaczej pozbawimy blachę ochrony antykorozyjnej (podkład akrylowy daje tylko minimalną ochronę przed rdzą).
Niezależnie jednak od rodzaju, każdy podkład posiada specyficzny skład chemiczny, który czyni go bardzo wysoko przyczepnym. Nałożenie lakieru bezpośrednio na blachę powoduje, że można odrywać całe jego płaty bez większego wysiłku. Podkład natomiast mocno przykleja się do powierzchni, a jego wierzchnia warstwa posiada identyczne właściwości, przez co dobrze wiąże do siebie nakładane później warstwy lakieru. Farba podkładowa występuje zarówno w wersji do malowania pędzlem, jak również do natryskiwania pistoletem na sprężone powietrze. W sklepie rolniczym ZENOX.pl można zakupić także podkłady jednoskładnikowe w sprayu, które przydadzą się podczas malowania mniejszych powierzchni. Pozostałe rodzaje są dwuskładnikowe, należy więc pamiętać by odpowiednio rozrobić je z odpowiednim aktywatorem (utwardzaczem).
Pamiętaj o farbie podkładowej!
Użycie farby podkładowej jest rzeczą absolutnie konieczną podczas malowania dowolnej powierzchni metalowej (i nie tylko). Odnawiając wygląd posiadanych maszyn rolniczych nie możemy o nich zapominać. Podkłady reaktywne zapewnią odpowiednią ochronę przed korozją, natomiast dla uzyskania najlepszej przyczepności dla lakieru warto nałożyć również warstwę podkładu akrylowego. Poprawne wykorzystanie powyższych środków sprawi, że nowe malowanie pozostanie trwałe na lata.