Części do maszyn i pojazdówTechnika

Młocarnia w kombajnie zbożowym: budowa, działanie i konserwacja

Kombajn zbożowy to maszyna, która jest niezbędna na każdej wsi. Pomimo iż rzadko są one w posiadaniu każdego rolnika, wykonują niezmiernie ważną pracę podczas żniw. Ich zadaniem jest koszenie, młócenie, przetrząsanie, przesiewanie i transport zboża, a wszystkie te procesy wykonywane są jednocześnie. W dzisiejszym poradniku przedstawimy sposób działania jednego z kluczowych podzespołów kombajnu, jakim jest młocarnia. Dowiemy się jak działa zespół młócący, sprawdzimy jakie usterki mogą występować w jego obszarze oraz jak je naprawić.

Zespół młócący kombajnu – budowa i działanie

Zadaniem młocarni jest przede wszystkim oddzielenie ziarna od kłosów i plew. Dzieje się to za pośrednictwem obrotowego bębna, na którego zakończeniach znajdują się tzw. cepy. Są to podłużne metalowe listwy, odpowiednio wyprofilowane i wyfrezowane. Bęben porusza się z bardzo dużą prędkością w bezpośredniej bliskości nieruchomej obudowy, zwanej klepiskiem. To zazwyczaj zbudowane jest na planie półokręgu, a jego obudowa jest sitem, przez które ziarno przedostaje się do kolejnych elementów przesiewających, takich jak podsiewacz, wytrząsacze oraz sita. Zespół młócący oraz pozostałe podzespoły kombajnu napędzane są bezpośrednio przez silnik spalinowy, zazwyczaj za pomocą specjalnych pasów. Aby maszyna pracowała bez usterek konieczne jest regularne dbanie o współpracujące ze sobą elementy oraz wymiana tych które zużywają się najintensywniej.

Młocarnia kombajnu – najczęstsze usterki

Podczas kontroli sprawności podzespołów maszyny należy zwrócić baczną uwagę na stopień zużycia i ewentualne uszkodzenia zespołu młócącego. Elementami, które zużywają się najmocniej są zarówno cepy zamocowane na obrotowym bębnie, jak również powierzchnia klepiska. Dodatkowo, w przypadku przedostania się w ten obszar np. kamienia, może dojść do poważniejszych uszkodzeń, które czasem prowadzą do konieczności remontu całego podzespołu. Stąd tak ważne jest, by znajdujący się tuż przed młocarnią chwytacz kamieni był zawsze sprawny i czysty. Stan cepów oceniamy po ich grubości. Nowe powinny mieć zęby od 8 do 10 mm wysokości. Natomiast stare mogą pracować do momentu, gdy ich wysokość nie spadnie poniżej 4 do 5 mm. Im większa szczelina tym gorsza jakość omłotu, co zmniejsza sprawność całej maszyny. Podobny efekt wywołuje także zużycie klepiska, zwłaszcza wygięcie lub przerwanie powierzchni prętów i drutów tworzących sito. Części do młocarni można poddać regeneracji bądź wymienić na nowe, które dostaniemy w korzystnych cenach w sklepie rolniczym ZENOX.pl.

Naprawa i konserwacja zespołu młócącego

Proces ten najlepiej przeprowadzić poza sezonem, gdy kombajny nie są używane i nie ciąży na nas presja czasu. Chcąc wymienić zużyte lub uszkodzone cepy, zawsze należy robić to parami, instalując nowe elementy na przeciwległych krańcach bębna. Dzięki temu nie straci on swojego wyważenia. Możemy to sprawdzić samodzielnie poprzez zdjęcie pasów napędowych i ręczne obracanie młocarnią, sprawdzając czy zawsze zatrzyma się w tym samym położeniu. Jeżeli tak jest, na przeciwległym końcu dodajemy obciążniki w postaci np. większej ilości podkładek pod śruby. Nie można zapomnieć o łożyskach, które nie mogą wydawać niepokojących dźwięków w czasie obrotu bębna. Nie powinny się blokować lub mieć nadmiernego luzu. W przypadku kompletnego remontu młocarni ten najlepiej oddać do specjalnego warsztatu, który wykona wyważenie w sposób dynamiczny. Części do kombajnów zbożowych starszego typu często bywają niedostępne, co utrudnia proces ich naprawy i konserwacji. W internetowym sklepie rolniczym ZENOX.pl można zakupić nowe zamienniki oryginalnych podzespołów, których jakość jest tak samo dobra, a niejednokrotnie lepsza.

Podsumowanie – najważniejsze funkcje zespołu młócącego:

  • Oddzielanie ziarna od źdźbła: Główna funkcja zespołu młócącego polega na oddzielaniu dojrzałego ziarna od reszty rośliny.
  • Młocenie: Uderzanie zbóż o bęben młócący, co powoduje oddzielenie ziarna od plew.
  • Wyważenie: Zapewnia równomierne obroty bębna młócącego, co jest kluczowe dla efektywnego młocenia i minimalizacji uszkodzeń ziarna.
  • Regulacja prędkości: Możliwość dostosowywania prędkości obrotowej bębna w zależności od rodzaju i wilgotności zbóż.
  • Filtracja: Oddzielanie ziarna od innych elementów, takich jak plewy czy kamienie, które mogłyby dostać się do kombajnu w trakcie zbioru.
  • Zachowanie jakości ziarna: Zespół młócący jest zaprojektowany tak, aby mógł minimalizować uszkodzenia ziarna podczas procesu młocenia.
  • Przenoszenie ziarna: Po oddzieleniu ziarna od plew, zespół młócący przekazuje je do następnego etapu przetwarzania w kombajnie.
  • Elastyczność: Możliwość dostosowywania ustawień zespołu młócącego w zależności od różnych warunków zbioru i rodzajów zbóż.
  • Ochrona przed przeciążeniem: Wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed przeciążeniem, które mogłoby uszkodzić kombajn lub spowodować straty w zbiorze.
  • Automatyczna kalibracja: Nowoczesne kombajny często wyposażone są w systemy automatycznej kalibracji, które dostosowują ustawienia zespołu młócącego w czasie rzeczywistym.

W tym wpisie przedstawiliśmy w jaki sposób działa zespół młócący w kombajnie zbożowym, z czego się składa oraz jak jest napędzany. Sprawdziliśmy także jakie usterki najczęściej trapią młocarnię, a także w jaki sposób można dokonać jej naprawy, konserwacji, bądź kompletnego remontu. Posiadanie kombajnu zbożowego to świetny sposób na niemały zarobek podczas żniw. Dlatego nie można pozwolić sobie na niespodziewane awarie i przestoje. Dobrej jakości zamienne części do kombajnów zbożowych dają gwarancję, że zawsze wykonamy pracę na czas.

 

Komentarze Facebook
Tagi
Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close