Porady

Jak zamontować siłowniki hamulcowe pneumatyczno-hydrauliczne w przyczepie rolniczej?

Układ hamulcowy jest niezwykle ważny jeśli chodzi o wszelkie pojazdy uczestniczące w ruchu lądowym. Zapewnia podstawową kontrolę nad prędkością jazdy oraz umożliwia reakcję w sytuacjach awaryjnych. W hamulce wyposaża się nie tylko sam traktor, musi go posiadać również każda przyczepa rolnicza. Układ obecny w ciągniku nie byłby w stanie zatrzymać zarówno jego samego, jak i przyczepy o masie od kilku do nawet kilkunastu ton. Zdecydowana większość przyczep posiada tylko i wyłącznie pneumatyczny układ hamulcowy, który współpracuje z instalacją sprężonego powietrza obecną w traktorze. Jednak ciągniki z rynków zachodnich, zwłaszcza z Francji i Wielkiej Brytanii, bardzo często współpracują z przyczepami posiadającymi hamulce hydrauliczne. Zdarza się, że traktor nie tylko nie ma wyjść sprężonego powietrza na przyczepę, ale nie jest w ogóle wyposażony w instalację pneumatyczną. W jaki sposób używać go wtedy z już posiadanymi przyczepami? Na to pytanie odpowiemy w poniższym poradniku.

Na jakie instalacje hamulcowe się zdecydować?

Istnieją dwa rozwiązania problemu niekompatybilności układu hamulcowego w ciągniku i przyczepie:

  • Pierwszym z nich jest doposażenie traktora w instalację pneumatyczną. Niestety jest to bardzo kosztowne, przeróbka może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Konieczne jest kupienie kompresora, butli, rozdzielacza i wielu innych elementów. Pomiędzy każdym z nich musi być położony przynajmniej jeden przewód pneumatyczny, a na wszystkie podzespoły trzeba dodatkowo znaleźć miejsce. Jest to bardzo duże przedsięwzięcie, które wymaga sporych zmian w konstrukcji traktora.
  • Drugim wyjściem jest dostosowanie układów hamulcowych w przyczepach do działania z hamulcem hydraulicznym ciągnika. Jest to rozwiązanie o wiele tańsze niż tworzenie w ciągniku instalacji pneumatycznej od podstaw. Posiadając nawet kilka przyczep będzie to bardziej atrakcyjne wyjście ze względów finansowych, a dodatkowo pozwala na dokonanie gruntownego przeglądu układu hamulcowego w który wyposażona jest każda przyczepa rolnicza.

Hamulec hydrauliczny przyczepy – potrzebne części

Wyposażenie przyczepy w hydrauliczne hamulce nie jest trudne i bez problemu można wykonać taką modyfikację samodzielnie. Hydrauliczny układ wymaga zaledwie kilku podzespołów, które sprawią że przyczepa rolnicza będzie w pełni kompatybilna z nowym traktorem. Lista niezbędnych elementów to:

  • Siłowniki hamulcowe pneumatyczno-hydrauliczne – za ich pomocą zastąpimy oryginalne, wyłącznie pneumatyczne. Wybierając odpowiedni model siłowników, może pojawić się potrzeba modyfikacji mocowań. W przypadku konieczności przeróbek, takich jak zmiana miejsc mocowania blach, konieczne będzie dobranie siłowników o odpowiednim skoku, dostosowanym do nowych wymagań. Jeśli ktoś planuje modyfikacje przyczepy, na przykład dorabianie nowych burt z nadstawkami w celu zwiększenia ładowności, może być konieczne zastosowanie siłowników o większej mocy i wytrzymałości. Hamulce pneumatyczne/hydrauliczne umożliwiają obsługę układu przez wszystkie traktory, niezależnie od rodzaju instalacji w nich występującej, dając przyczepie sporo większą uniwersalność. Pamiętajmy, że siłownik hamulcowy na tylną oś przyczepy powinien być nieco mocniejszy od tego stosowanego dla osi przedniej, jako że siły działające na oś tylną są znaczne przy załadowanej przyczepie. Każdy, kto potrzebuje fachowej pomocy w kwestii doboru siłowników do konkretnej przyczepy, może skontaktować się z doradcami ZENOX.pl, którzy odpowiedzą na wszystkie pytania i pomogą dobrać odpowiednie elementy.
  • Przewody hydrauliczne – będą przenosić olej hydrauliczny pod ciśnieniem z instalacji traktora do siłowników w przyczepie. Należy dokładnie wymierzyć jaka długość będzie potrzebna. Przewody będą znajdowały się zarówno z przodu (podłączenie do ciągnika), jak również na ramie samej przyczepy, zasilając siłowniki hamulcowe dla każdej osi. W razie potrzeby można zastosować odgałęzienie zasilające dodatkowe gniazdo z tyłu, które posłuży do możliwości przyłączenia drugiej przyczepy. W internetowym sklepie rolniczym ZENOX.pl możesz zakupić gotowe przewody układu hydraulicznego z już zaprasowanymi zakończeniami. Dostępne są również przewody na metry – w ich przypadku zakucie zakończeń należy wykonać samodzielnie.
  • Kostka rozdzielająca – posiadająca jedno wejście i kilka wyjść. Do wejścia należy podłączyć przewód hydrauliczny doprowadzający olej hydrauliczny pod ciśnieniem bezpośrednio z ciągnika. Wyjścia z kolei łączymy z siłownikami hydraulicznymi dla każdej z osi. Można też zastosować zawór rozdzielczy SAFIM, który pozwala na regulację siły hamowania.
  • Redukcje – będą przydatne w przypadku zastosowania przewodów, których zakończenia mają inny gwint niż ten obecny w wejściu siłowników pneumatyczno-hydraulicznych.
  • Mocowania – możliwe jest przyspawanie specjalnej blachy mocującej dostępnej w naszym sklepie rolniczym, dzięki której nie będziesz musiał dokonywać dodatkowych przeróbek mocowań w przyczepie pod nowe siłowniki. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku chęci zastosowania jednego siłownika na oś.
  • Złącza hamulcowe – pozwalające na szybkie podłączanie węży hydraulicznych lub pneumatycznych do pojazdów. Dostępne są zarówno złącza żeńskie oraz męskie, które stosuje się odpowiednio po stronie ciągnika oraz przyczepy.

hydrauliczny-uklad-hamulcowy-do-przyczep-2.jpg

 

Zawór bezpieczeństwa do przyczepy – kiedy stosujemy?

Hamulce hydrauliczno-pneumatyczne do przyczepy wykorzystują tylko jeden przewód, w przeciwieństwie do tych wyłącznie pneumatycznych, gdzie najczęściej występuje układ dwuprzewodowy. Nie oznacza to w żadnym wypadku mniej efektywnego działania, jednak trzeba zdawać sobie sprawę z pewnej cechy takiej instalacji: W razie wystąpienia niebezpiecznej sytuacji odpięcia się przyczepy od ciągnika w trakcie jazdy, nie nastąpi jej samoczynne zahamowanie. Automatyczny hamulec pneumatyczny jest natomiast jednym z wymogów, by przyczepa rolnicza mogła legalnie poruszać się po drogach publicznych. W jaki sposób rozwiązać ten problem? Jest to bardzo proste, należy zastosować dodatkowo dwa podzespoły:

  • Hamulcowy zawór bezpieczeństwa posiadający dźwignię podłączoną do linki, którą należy podczas podpinania przyczepy przymocować do ciągnika. W razie odpięcia się przyczepy linka zostanie pociągnięta i zerwana, aktywując samoczynny hamulec roboczy przyczepy, co spowoduje jej natychmiastowe zatrzymanie.
  • Akumulator ciśnienia hydraulicznego, stanowiący rezerwuar z którego hamulcowy zawór bezpieczeństwa będzie mógł pobrać płyn pod ciśnieniem, by następnie wtłoczyć go do siłowników hamulcowych pneumatyczno-hydraulicznych już bez udziału instalacji hamulca roboczego w traktorze.

Kompleksowe rozwiązanie dla bezpieczeństwa i funkcjonalności

Dostosowanie przyczepy rolniczej do współpracy z hydraulicznym układem hamulcowym ciągnika to inwestycja, która łączy w sobie korzyści finansowe i poprawę bezpieczeństwa użytkowania. Wybierając odpowiednie komponenty i przestrzegając zasad instalacji, można w prosty sposób zapewnić kompatybilność pojazdów oraz zgodność z przepisami o ruchu drogowym. Decydując się na instalację pneumatyczno-hydraulicznych systemów hybrydowych, bardzo ważne jest zadbanie o jakość używanych części oraz dokładność ich montażu. Warto pamiętać, że wprowadzenie takiej modyfikacji nie tylko zwiększa funkcjonalność przyczepy, ale także daje szansę na jej wszechstronne wykorzystanie w różnych warunkach i z różnymi ciągnikami.

Zobacz także film pt. “Jak zrobić hamulce Hydrauliczno-Pneumatyczne w przyczepie? Bardzo prosto!” na kanale Fiflak Farmer: https://www.youtube.com/watch?v=cugjtN8ZIyo 

Komentarze Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close