Bezpieczeństwo jazdy ciągnikiem rolniczym zawsze powinno mieć najwyższy priorytet. Uczestnicząc w ruchu drogowym dotyczą nas takie same obowiązki jak w przypadku prowadzenia samochodu. Jednym z nich jest sygnalizowanie manewrów skrętu, zmiany pasa czy wyprzedzania. Dlatego też traktor musi być wyposażony w światła zewnętrzne, między innymi kierunkowskazy, muszą one też być sprawne i dobrze widoczne. W poniższym poradniku przyjrzymy się jak wygląda instalacja kierunkowskazów MF 255, popularnego ciągnika Ursus produkowanego na licencji Massey Fergusona i Perkinsa. Wskażemy także jak podłączyć przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy, a także jego elektroniczny odpowiednik.
Kierunkowskazy to obowiązkowe wyposażenie traktora
Każdy zarejestrowany ciągnik rolniczy, który ma prawo poruszać się po drogach publicznych, musi posiadać urządzenia pozwalające sygnalizować kierunek jazdy. Pomimo niskiej prędkości z jaką poruszają się traktory, informowanie innych uczestników ruchu o naszych zamiarach jest kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa. Zwłaszcza dlatego, że zestaw pojazdów w formie ciągnika z przyczepami może osiągnąć wagę kilkunastu, a czasami nawet kilkudziesięciu ton. Zatrzymanie takiej masy nie jest łatwe, droga hamowania znacznie się wydłuża, a w sytuacji zderzenia z samochodem osobowym skutki mogą być opłakane. Tradycyjne kierunkowskazy MF 255 pozwalają na skuteczne powiadamianie otoczenia o tym gdzie zamierzamy skręcić, czy zamierzamy kogoś wyprzedzić, ominąć przeszkodę, bądź zmienić kierunek jazdy na skrzyżowaniu z tzw. łamanym pierwszeństwem (tu kierunkowskaz pojazdu mającego pierwszeństwo wprost decyduje o tym czy inny uczestnik ruchu może wjechać na skrzyżowanie bądź nie). O ich poprawnym działaniu decyduje między innymi poprawne podłączenie przerywacza do kierunkowskazu i reszty instalacji.
Przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy – podłączenie w MF 255
Skoro wiemy już jak istotne są sprawne kierunkowskazy w ciągniku rolniczym, należy bezwzględnie zadbać o to by ich działanie zawsze było niezakłócone. Niestety w starszych traktorach zdarza się, że uszkodzeniu ulega urządzenie zwane przerywaczem, czyli podzespół odpowiadający za nadawanie odpowiedniego taktu migania żarówek. Efektem może być zarówno całkowite zaprzestanie działania tych świateł, albo zapalenie się ich na stałe. Oba te przypadki wymagają naprawy instalacji kierunkowskazów MF 255, co najczęściej sprowadza się do wymiany wadliwego przerywacza, który typowo jest 3 pinowy. Co to oznacza? Otóż tytułowe urządzenie jest bardzo podobne do przekaźnika, które posiada pewną ilość wyprowadzeń elektrycznych w formie bolców (z ang. „pin”). Przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy posiada dokładnie trzy bolce, z których każdy musi być podłączony do określonego przewodu w instalacji.
Jak samodzielnie wymienić przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy?
W typowym ciągniku rolniczym większość urządzeń elektrycznych odpowiadających za oświetlenie zewnętrzne zlokalizowanych jest pod pulpitem. Nie inaczej wygląda to w Ursusie MF 255, gdzie przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy znajdziemy właśnie w tych okolicach. Zanim jednak przystąpimy do jego wymiany, sprawdźmy czy działają światła awaryjne MF 255 to traktor posiadający specjalny przełącznik dedykowany do ich włączania. Jeżeli te światła działają to trzeba skupić się w pierwszej kolejności na bezpiecznikach, a także samym przełączniku kierunkowskazów, ponieważ to on może być winowajcą. Jeśli jednak mamy pewność, że winny jest 3 pinowy przerywacz, to nie pozostaje nic innego jak odłączyć od niego przewody, odkręcić mocowanie i wydobyć urządzenie spod pulpitu. Podczas odłączania warto zapisać który przewód szedł do odpowiedniego pinu, albo zrobić zdjęcie. Montaż nowego przerywacza 3 pinowego przeprowadzamy w odwrotny sposób jak demontaż.
Brak oznaczonego pinu masy w przerywaczu – co zrobić?
Przerywacz elektroniczny MF 255 wymaga dodatkowo podłączenia masy. W tradycyjnej wersji nie było ono przygotowane, ponieważ bimetaliczne przerywacze go nie wymagają. Jak więc wykonać podłączenie przerywacza do masy pojazdu? To bardzo proste. Jeżeli mamy do czynienia z przerywaczem elektronicznym MF 255 który posiada 4 piny, to masę należy podłączyć do tego, przy którym narysowany jest symbol uziemienia. Co jednak jeżeli nie ma dodatkowego wyprowadzenia i wciąż jest to przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy? W takiej sytuacji będzie on posiadał metalową obudowę, która służy właśnie jako połączenie z masą. Wystarczy przykręcić przerywacz do uchwytu, uprzednio oczyszczając go z rdzy, by zaczął działać poprawnie. Potem pozostaje już tylko doprowadzenie pozostałych przewodów, czyli podłączenie przerywacza do akumulatora oraz do przełącznika na pulpicie. Nie zapomnijmy o ostatnim przewodzie, bez którego nie będzie działała kontrolka kierunkowskazów MF 255.
Samodzielna wymiana i podłączenie przerywacza do kierunkowskazu w ciągniku Ursus MF 255 nie jest trudne. Bez problemu poradzimy sobie z tymi samodzielnie, mając tylko podstawowe narzędzia. Podłączyć przerywacz kierunkowskazów 3 pinowy jest bardzo łatwo, ponieważ wystarczy tylko zapamiętać w jaki sposób przewody były ułożone wcześniej. Natomiast w przypadku wersji elektronicznej musimy dodatkowo doprowadzić masę, albo do dodatkowego 4 pinu, albo zapewnić kontakt obudowy przerywacza z masą pojazdu. Przerywacz elektroniczny jest niezbędny w sytuacji, gdy chcemy doposażyć naszego Ursusa w systemy LED MF 255.