Bezpieczeństwo podczas korzystania z ciągnika rolniczego jest kwestią podstawową. Nie może być ponad nie przedkładana szybkość ani wydajność pracy. Jednym z podstawowych układów każdego traktora, który za bezpieczeństwo odpowiada, jest układ hamulcowy. W jego skład wchodzi również hamulec ręczny. W poniższym poradniku przedstawimy sposoby na jego naprawę, konserwację oraz przerobienie tak, by dawał pewność solidnego zabezpieczenia ciągnika przed niekontrolowanym przemieszczaniem.
Jak działa hamulec ręczny Ursus C330?
Aby dowiedzieć się w jaki sposób działa ręczny w C330, najpierw trzeba przyjrzeć się całości układu hamulcowego w „Trzydziestce”. Różni się on bowiem bardzo mocno od tego, który możemy spotkać w innych traktorach oraz w samochodach. Tam powszechnie stosowane są bowiem układy hydrauliczne, które działają z wykorzystaniem specjalnego płynu, pompy, przewodów oraz siłowników. Ursus C-330 posiada natomiast układ czysto mechaniczny. Pedał hamulca połączony jest za pomocą szeregu cięgien z rozpierakami zlokalizowanymi tuż przy zwolnicach tylnych kół. Rozpierają one szczęki, wywołując hamowanie ciągnika. Ręczny w C330 działa na identycznej zasadzie. Uruchamia się go poprzez mocne wciśnięcie pedału hamulca, a następnie zablokowanie go w tej pozycji za pomocą specjalnej dźwigni. Dzięki temu rozpierak cały czas dociska szczęki do obudowy zwolnicy, uniemożliwiając ruch traktora. Niestety układ ten bywa zawodny i ręczny C330 potrafi być słaby lub zupełnie nieskuteczny.
Jak poprawić działanie ręcznego w C330?
Aby zwiększyć skuteczność hamulca ręcznego w standardowym Ursusie C-330, najlepiej zacząć od najprostszych kwestii. Jak już wiemy, jego siła zależy bezpośrednio od sprawności głównego hamulca, dlatego w pierwszej kolejności warto przyjrzeć się stanowi szczęk hamulcowych. Jeżeli te będą mocno zużyte i hamulec zasadniczy będzie działał słabo, ręczny C330 również nie będzie w stanie bezpiecznie utrzymać ciągnika w miejscu. Przed zdjęciem zwolnic w celu kontroli szczęk, warto jeszcze dokonać regulacji rozpieraka, co także może w pewnych okolicznościach przynieść poprawę. Jednak najlepszym rozwiązaniem, na jakie można postawić, jest przerobienie ręcznego na ten, który stosowany był w zmodernizowanej wersji, nazywanej Ursusem C330M. Traktor ten produkowany był w latach 1986-1993 i zastosowano w nim szereg ulepszeń, między innymi w zakresie hamulca postojowego. Posiada on standardową dźwignię do jego zaciągania, działającą jak ta w samochodzie. Dzięki temu można uzyskać znacznie lepszą skuteczność.
Hamulec ręczny w ciągniku rolniczym ma bardzo istotne znaczenie. Jego działanie musi być pewne i silne, ponieważ nierzadko musi on zabezpieczyć przed przemieszczaniem nie tylko sam ciągnik, ale również podpiętą do niego przyczepę. Działanie hamulca postojowego w Ursusie C-330 jest specyficzne, dlatego warto najpierw dokładnie poznać budowę całego układu hamulcowego, zanim zaczniemy stosować ulepszenia. Natomiast najlepszym z nich jest zastosowanie zestawu od zmodernizowanej wersji „Trzydziestki”, czyli Ursusa C330M.