Zastanawiasz się czym i w jaki sposób zadbać oraz zakonserwować swój pług po minionym sezonie? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się o kilku przydatnych wskazówkach.
Podstawa każdego gospodarstwa
Pług to bardzo istotna maszyna w każdym gospodarstwie. Co prawda pług prędzej jest w stanie ulec uszkodzeniom mechanicznym, niż typowo korozyjnym, lecz warto jednak zadbać o odpowiednie zabezpieczenie tej maszyny na zimę. Zadbany pług dłużej cieszy oko rolnika, nie sprawia problemów przy regulacji i ma większą wartość przy odsprzedaży. Zakres prac konserwacyjnych dzielimy zasadniczo na 4 części: wygląd wizualny, konserwacja elementów roboczych, konserwacja punktów regulacji oraz zabezpieczenie układów hydraulicznych. Warto również przejrzeć pług pod względem zużycia części wymiennych.
Wygląd wizualny
Pług po zakończeniu prac, przede wszystkim powinien być solidnie umyty. Maszyny często obklejają się podczas pracy wilgotną ziemią. Pozostawienie maszyn w takim stanie grozi szybkim rozwinięciu się korozji. Po dokładnym myciu i wyczyszczeniu maszyny, zalecane jest wykonanie poprawek malarskich (tzw. wyprawki) oraz zabezpieczenie sprzętu pod kątem rdzewienia. Obecnie dostępnych jest mnóstwo bardzo dobrych jakościowo lakierów (również gotowych pod konkretną markę maszyny) oraz preparatów antykorozyjnych, których ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych!
Konserwacja elementów roboczych
Odpowiednia konserwacja części płużnych jest dużo ważniejsza niż kwestia wizualna. Jednym z najlepszych oraz najskuteczniejszych jak dotąd sposobów jest stosowanie do konserwacji smaru grafitowego. Smar ten jest wysoce odporny na spłukiwanie wodą, więc może zabezpieczyć odkładnice nawet na rok. Można również użyć biodegradowalnego oleju do smarowania prowadnic pił łańcuchowych czy też smaru zmieszanego z olejem napędowym.
Hydraulika pługa
Większość użytkowników pługów nie robi nic lub niewiele by zabezpieczyć elementy hydrauliczne swojej maszyny – odpina sprzęt i o nim zapomina. Część rolników, zwłaszcza posiadacze pługów nowo nabytych, pyta serwis o układ hydrauliczny i prosi o poradę przed zimą. Serwis zaś często radzi: „proszę zmniejszyć ciśnienie w układzie zabezpieczenia”. Użytkownicy podłączają więc węże między ciągnikiem a maszyną i pozwalają olejowi popłynąć z pługa do traktora. Jeśli mamy sprzęt posiadający hydraulikę, warto pozostawić w nim ciśnienie na poziomie nie mniejszym niż 90 barów. Nadmierne obniżenie ciśnienia poniżej podanej wartości, może skutkować przesunięciem tłoka w cylindrach na korpusach pługa – jeśli ich części zostaną wystawione na działanie powietrza atmosferycznego, może osiąść na nich wilgoć i kurz. Wysunięty tłok warto zabezpieczyć przed brudem przez nasmarowanie. W pługach ważne jest, by przy obniżeniu ciśnienia, korpusy zabezpieczyć sworzniami, aby nie dopuścić do przewrócenia sprzętu.
Specjalne wyposażenie
Na razie mało, ale wraz z postępem techniki coraz to więcej pługów jest wyposażonych w sterowniki służące do kontroli pracy, szerokości roboczej, współpracujące z satelitami przy wyznaczaniu linii przejazdów w celu pozostawienia idealnej bruzdy. Sterowniki tego typu warto zabrać na zimę w ciepłe miejsce (i suche). W przypadku garażowanych pługów, nie musimy ich odłączać. Warto pamiętać, aby pług pozostawić na utwardzonym podłożu. Kontakt z glebą znacznie przyspiesza korozję. Poza tym stojąc na miękkiej ziemi, możemy mieć do czynienia z zapadnięciem się stopki podporowej, co spowoduje trudności w zapięciu maszyny do pracy.
Dobry czas na konserwacje
Zimowa pora roku z pewnością jest dobrym momentem do generalnej wymiany części roboczych, których ceny są niższe niż w sezonie. Warto pamiętać o specjalnych akcjach promocyjnych np. internetowych sklepów rolniczych, które często właśnie zimą oferują specjalne rabaty na części płużne. Porównując ceny regularne do tego rodzaju akcji rabatowych, w wielu przypadkach ta zimowa inwestycja po prostu się opłaca.