Zima nie jest przyjaznym okresem zarówno dla kierowców samochodów, jak i dla rolników korzystających w tym czasie ze swoich traktorów. Zakopanie się w śniegu lub na lodzie to ostatnie, co byłoby nam potrzebne daleko od domu, podczas trzaskającego mrozu. Rozwiązaniem na takie sytuacje jest posiadanie łańcuchów na koła, które sprawdzają się tak w autach, jak i ciągnikach rolniczych. Założenie ich na oś napędową pozwoli bez ryzyka przejechać zaśnieżoną drogą lub polem. Łańcuchy mogą przydać się też w innych sezonach w ciągu roku.
Łańcuchy obowiązkowe zimą
Zimową porą wielu rolników nie korzysta ze swoich traktorów, jeśli jednak kupujemy drewno na opał lub węgiel i chcemy samodzielnie je przetransportować na teren gospodarstwa, bez łańcuchów może być trudno się obyć. Nowoczesne ciągniki, które posiadają napęd na obie osie i ogromne koła z oponami mającymi agresywny bieżnik, poradzą sobie nawet w bardzo trudnych warunkach. Jednak maszyny starsze i mniejsze, które mają napęd jedynie na oś tylną, łatwo zagrzebią się na leśnych drogach zimą – zwłaszcza holując ciężką przyczepę załadowaną drewnem. Łańcuch na koła do ciągnika to rozwiązanie, które znacznie polepszy walory trakcyjne pojazdu w takich warunkach.
Używanie łańcuchów jest bardzo proste, nie trzeba w tym celu ani zdejmować kół ani wczołgiwać się pod ciągnik. Są one zaprojektowane tak, by po zarzuceniu od zewnętrznej strony oplotły całe koło, natomiast po porządnym ściągnięciu nie zsunęły się z niego ani nie przemieszczały. Potem wystarczy już tylko użyć blokady mechanizmu różnicowego, by siła obu kół z założonymi łańcuchami bez problemu wyciągnęła traktor z błota, kolein, śniegu czy nawet nawierzchni pokrytej lodem. Przyglądając się niemal każdym łańcuchom na koła do ciągnika możemy zauważyć, że posiadają one zęby lub kolce, które wgryzają się w nawierzchnię pozwalając poruszać się także po lodzie. Jednocześnie nie należy używać ich na asfalcie, z uwagi na fakt ich będą mocno uszkadzać nawierzchnię, stąd zakaz wprost wyrażony w kodeksie drogowym. Przed wyjazdem na drogę publiczną należy więc łańcuchy zdjąć, co jest równie łatwe i szybkie jak ich zakładanie na koła.
Przydatne również w sezonie
Łańcuchy zwykle używane są zimą, jednak ich ogólne zadanie sprowadza się do zwiększania przyczepności kół osi napędowej. Nic nie stoi na przeszkodzie, by używać ich także w trakcie sezonu, podczas transportu lub zwykłych prac polowych. W trakcie ulewnych deszczy, gdy ziemia jest bardzo nasiąknięta wodą, przyczepność potrafi być równo kiepska co na śniegu. Ciągnięcie przyczep będzie w takiej sytuacji trudne, zwłaszcza, gdy traktor posiada napęd tylko na tylne koła. Łańcuch na koła może być z powodzeniem wykorzystany również w takich okolicznościach. Ponadto w internetowym sklepie rolniczym ZENOX.pl możesz znaleźć różne rodzaje łańcuchów, z których jedne będą przystosowane głównie do jazdy zimowej (agresywne elementy robocze wgryzające się w lód), a inne będące pomocne podczas jazdy po nawierzchni błotnistej (mniej agresywne, ale szersze elementy robocze).
Dodatkowo, jako że niektóre rodzaje ziem są bardzo trudne do uprawiania (zwłaszcza do orki), wymagają one od traktora bardzo dużej mocy oraz przyczepności. Nierzadko w trakcie jazdy pług stawia taki opór, że koła ciągnika zaczynają obracać się w miejscu. Jest to spore utrudnienie dla rolnika, wydłuża się bowiem czas pracy i znacznie wzrasta zużycie paliwa. Jeśli łańcuchy na koła do ciągnika zostaną zastosowane w takich warunkach, maszyna bez problemu poradzi sobie nawet w grząskiej ziemi. Co prawda nie zastąpią one dobrych opon czy sprawnej blokady mechanizmu różnicowego, jednak mogą znacznie pomóc w pracach, zwłaszcza posiadaczom słabszych i lżejszych maszyn, nie posiadających napędu na obie osie.
Posiadanie łańcuchów na koła to jeden z elementów rolniczego niezbędnika, jeśli dużo jeździmy zimą. Przewożenie drewna z lasu, przejeżdżanie przez ośnieżone i oblodzone drogi gruntowe – wtedy będą one nieocenioną pomocą. Łańcuchy przydadzą się również podczas zwykłych prac polowych w sezonie, gdy ciągnikowi brakuje przyczepności. Sprawdzą się zwłaszcza w pojazdach z napędem na jedną oś, ale również posiadacze traktorów 4×4 z pewnością zrobią z nich użytek.