Okres zimowy nie jest najbardziej przyjaznym w rolnictwie. Posiadanie łańcuchów może nam wtedy znacznie pomóc. Wyjazd ciągnikiem do lasu po drewno, albo przejazd zaśnieżoną drogą samochodem, stanie się o wiele łatwiejszy i przede wszystkim bezpieczniejszy. Wybór łańcuchów śniegowych musi być jednak dobrze przemyślany, ponieważ te które przeznaczone są do maszyn rolniczych muszą spełniać pewne dodatkowe kryteria. Jak dobrać łańcuchy do ciągnika rolniczego? Jak założyć łańcuchy na koła w poprawny sposób? Na które koła łańcuchy powinny być założone? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym poradniku.
Kiedy założyć łańcuchy w ciągniku rolniczym?
Śnieg na drodze lub na polach znacznie utrudnia poruszanie się. Pomimo iż traktor posiada ogromne koła i agresywny bieżnik, w takich okolicznościach może to nie wystarczyć. Podobnie gdy mamy trudne warunki drogowe na publicznych szosach, które na obszarach wiejskich nie zawsze są szybko i dokładnie odśnieżane. Użycie łańcuchów śniegowych to świetny sposób na poprawienie przyczepności i prowadzenia traktora, niezależnie od tego w jakich warunkach terenowych przyjdzie nam się poruszać. Jednak jak się okazuje, będą one przydatne nie tylko zimą, pomimo iż często nazywamy je łańcuchami zimowymi. Będą bardzo pomocne również w innych porach roku, aby zwiększyć przyczepność na przykład na błotnistych drogach leśnych (zwłaszcza o dużym nachyleniu), a nawet podczas prac polowych (zwłaszcza gdy ciągnik nie dysponuje napędem na cztery koła). Zakładanie łańcuchów śniegowych może być dobrym pomysłem przez cały rok, jeżeli tylko sytuacja będzie tego wymagała.
Jakie rodzaje łańcuchów na koła można wyróżnić?
Wybór łańcuchów śniegowych nie jest łatwy, z uwagi na ogromną ilość produktów znajdujących się na rynku. Dwa główne rodzaje łańcuchów to te wykonane z metalu oraz tekstylne. Istnieją również specjalne łańcuchy typu Spikesspider. Można je podzielić także ze względu na wielkość i grubość ogniw, wielkość siatki czy – w przypadku metalowych – rodzaj zastosowanego stopu. Jak dobrać łańcuchy śniegowe pod kątem używania ich z ciągnikiem rolniczym? Przede wszystkim trzeba znaleźć odpowiedni rozmiar łańcuchów, który będzie pasował na koła traktora, które są przecież znacznie większe od tych stosowanych w samochodach osobowych czy ciężarowych. Modele łańcuchów, które będą w tym wypadku odpowiednie, można znaleźć w sklepie rolniczym ZENOX.pl. Warto skorzystać z wyszukiwarki, która bardzo pomoże w zakupie łańcuchów odpowiedniego rodzaju.
Czym jest grupa rozmiarowa kn?
Jaki rozmiar łańcuchów śniegowych będzie odpowiedni dla ciągnika rolniczego? W znalezieniu odpowiedniego typu pomocna będzie tak zwana grupa rozmiarowa kn. Poszczególne typy łańcuchów tekstylnych i metalowych przyporządkowywane są do określonych grup, a następnie oznaczane kolejnymi numerami. Większość producentów ma w swoich ofertach wersje od kn30 do kn260. Na pierwszy rzut oka te wartości mogą nam nic nie mówić, jednak są one ściśle powiązane z rozmiarami opon, na które mają być zakładane. Dla przykładu, w przypadku samochodu osobowego z oponami zimowymi lub wielosezonowymi o rozmiarze 205/50/15, odpowiedni łańcuch śniegowy będzie posiadał oznaczenie kn70. Trzeba jednak pamiętać, że różni producenci łańcuchów zimowych mogą mieć pewne różnice w swoich tabelach rozmiarowych, dlatego zawsze trzeba dokładnie sprawdzić czy dany produkt będzie pasował na rozmiar opon zimowych jaki mamy w samochodzie bądź traktorze.
Jakie łańcuchy śniegowe do busa i samochodu?
Mieszkając na wsi warto posiadać łańcuchy zimowe nie tylko do traktora, ale również do auta osobowego bądź busa. Znacznie ułatwi to podróżowanie w trudnych zimowych warunkach drogowych, w sytuacji gdy szosy często są nieodśnieżane na czas. W tym wypadku bardzo istotny jest dobór pod kątem modelu samochodu. Większość współczesnych pojazdów ma prześwit od 9 do 12 mm. Dlatego też standardowe łańcuchy posiadają rozgraniczenie na te dwa typowe rozmiary. W przypadku wyższych aut wybieramy wersję 12 mm, która będzie pojawiać się najczęściej w trakcie poszukiwania i zakupu łańcuchów. Jednak w sytuacji, gdy mamy samochód o bardziej sportowym charakterze, którego prześwit jest jeszcze niższy, montaż łańcucha tego typu może okazać się niemożliwy. Koło wraz z nim może zwyczajnie nie zmieścić się pod błotnikiem. Wtedy odpowiednim wyborem będą łańcuchy antypoślizgowe o rozmiarze 9 mm.
Jak założyć łańcuchy zwykłe i mające samonapinacz?
Zakładanie łańcuchów może na pierwszy rzut oka wydawać się trudną sprawą, ale tak naprawdę jest łatwiejsze niż się wydaje. W przypadku klasycznego typu, przed założeniem łańcucha należy rozłożyć go na płaskiej powierzchni, tuż przed oponami traktora lub samochodu. Następnie należy najechać na niego tak, by koło znalazło się pośrodku. Standardowe łańcuchy należy w tym momencie unieść po obu stronach i objąć nimi całą powierzchnię opony. Na koniec pozostaje już tylko napinanie łańcucha, co czynimy poprzez zahaczenie napinacza a następnie skręcenie jego śruby. Proste łańcuchy śniegowe, które mają taki system mocowania, wymagają skontrolowania poziomu napięcia po przejechaniu kilkuset metrów. Nie należy też napinać ich za mocno, ponieważ dojdzie do uszkodzenia opony. Natomiast zakładanie łańcuchów śniegowych mających samonapinacz wygląda podobnie, jednak nie musimy już ustalać odpowiedniego poziomu napięcia samodzielnie ani kontrolować go po przejechaniu pewnego dystansu. Dbanie o te parametry powierzamy w całości samonapinaczowi. Niezależnie czy mamy łańcuchy tekstylne, łańcuchy typu spikesspider czy też klasyczne metalowe, procedura zakładania i napinania łańcucha zawsze wygląda podobnie.
Zakładanie łańcuchów na koła – tylko oś napędzana?
Czy można założyć łańcuchy jedynie na osi napędzanej? To pytanie zadają sobie przede wszystkim ci, którzy nie chcą wydawać pieniędzy na łańcuchy antypoślizgowe na wszystkie cztery koła. Owszem, użycie łańcuchów śniegowych jedynie na kołach otrzymujących napęd z silnika spalinowego poprawi znacznie ruszanie, jazdę po wzniesieniach czy zdolność do holowania ciężkich przyczep lub maszyn rolniczych. Jednak tylko odpowiednie łańcuchy śniegowe zainstalowane na obu osiach zapewnią pełne bezpieczeństwo w trudnych warunkach zimowych. Oprócz napędu, realizowanego w traktorach najczęściej tylko na tylną oś, istotna jest również możliwość łatwego skręcania oraz hamowania. Tego nie da się osiągnąć bez założenia łańcuchów na każde koło. Podobnie wygląda to w przypadku pojazdów mających napęd na obie osie, a nie tylko na tylne koła. Łańcuchy na jednej osi oczywiście także będą pomocne, jednak nie pozwolą na zachowanie stuprocentowej kontroli nad maszyną.