Uszkodzona szyba w ciągniku, zwłaszcza gdy jest to przednia szyba, to nie tylko mniejszy komfort w czasie pracy, ale także zwiększone ryzyko wypadku – ze względu na ograniczoną widoczność. Co ciekawe, wymiana uszkodzonej szyby w ciągniku Zetor, w większym stopniu nie różni się od wymiany szyby w zwykłym samochodzie osobowym. Przy odrobinie chęci, z wykorzystaniem ogólnodostępnych akcesoriów i preparatów montażowych, taką wymianę można przeprowadzić samodzielnie, bez konieczności odwiedzania serwisu sprzętu rolniczego.
Szyba jest jednym z najbardziej wrażliwych elementów ciągnika rolniczego. Także tym elementem, który najbardziej chyba narażony jest na uszkodzenia mechaniczne, jak i zmienne warunki atmosferyczne. Moment jej uszkodzenia zwiąże się także ze sporym ryzykiem dla kierującego pojazdem. Rozbita szybka to odłamki, które mogą wbić się w ciało, to także mniejsza ochrona dla kierowcy podczas wykonywania prac polowych, leśnych czy wokół gospodarstwa. To także mniejsza widoczność i gorszy komfort pracy. Dlatego też, w przypadku uszkodzenia szyby, zaleca się jak najszybszą jej wymianę. Można to zrobić samodzielnie z pomocą ogólnodostępnych akcesoriów i prostego sprzętu montażowego.
Jak wybrać i dopasować szybę?
Szybę oczywiście można wymienić w serwisie sprzętu rolniczego, szczególnie jeśli ciągnik jest w miarę nowym sprzętem. Jest to jednak dość kosztowna forma, nie zawsze również w pobliżu miejsca pracy taki serwis może się znajdować. Samodzielna wymiana szyby nie jest zbyt trudnym zadaniem, można je wykonać przy pomocy kilku narzędzi. Przede wszystkim jednak należy zakupić nową szybę. Tutaj warto pamiętać o sprawdzeniu modelu ciągnika i dopasowaniu szyby dokładnie do posiadanego sprzętu. W tej chwili kupienie szyby nie stanowi większego problemu. Możemy ją zakupić przez serwis, sprzęt ze sprzętem rolniczym lub leśnym, a także przez internet. W grę wchodzi również zakup używanej szyby, choć to rozwiązanie jest obciążone ryzykiem zakupu wadliwej lub uszkodzonej szyby. Każdą szybę – zarówno używaną, jak i nową – warto dokładnie sprawdzić przed montażem. Upewnić się, że nie ma ona mikropęknięć. W przypadku pracy przy dużym wskaźniku wstrząsów, częstych uderzeń kamieni, gałęzi, bloków oranej ziemi lub wykopywanych przy pomocy ciągnika ziemniaków, szyba z takimi małymi uszkodzeniami bardzo szybko może pęknąć i konieczna będzie ponowna jej wymiana.
Gdy zależy Ci na obniżeniu kosztów wymiany, możesz poszukać szyby używanej. W tym przypadku nie masz jednak pewności, czy będzie to szyba wolna od uszkodzeń. Używane szyby w czasie montażu lubią pękać i decydując się na wybór tej opcji, powinieneś mieć tego pełną świadomość. Zdecydowanie pewniejszym rozwiązaniem jest kupno szyby fabrycznie nowej, do której można od razu dokupić odpowiednie preparaty montażowe.
Jeśli masz już nową szybę do ciągnika i zdecydowałeś się na jej samodzielną wymianę, znajdź jedną osobę, która Ci w tym pomoże. Przy okazji nie zapomnij również o zaopatrzeniu się w specjalny drut z przebijakiem, który ułatwi zdemontowanie uszkodzonej szyby, a także w dodatkowe akcesoria potrzebne podczas montażu – takie akcesoria powinieneś dostać w dobrze zaopatrzonym sklepie, zajmującym się sprzedażą szyb do ciągników rolniczych.
Niezbędny sprzęt
Montaż nowej szyby w ciągniku nie różni się zbytnio od montażu szyby samochodowej.
Samodzielna wymiana szyby wymaga kilku prostych narzędzi:
– stalowego drutu do wycięcia uszkodzonej szyby z karoserii ciągnika (pomoże on przeciąć klej, którym szyba zamontowana jest do karoserii)
– przyssawki do wyjmowania i wkładania szyby
– noża do wycinania uszczelek
Warto również wyposażyć się w sprzęt, który pozwoli nam przed montażem nowej szyby dokładnie oczyścić karoserię z pozostałości starej uszczelki. Potrzeba będzie również chemia montażowa (klej, odtłuszczacz, preparat gruntujący). Po zdjęciu starej szyby, oczyszczeniu karoserii, można przystąpić do montażu. Przed właściwym działaniem przyda się jeszcze wstępna przymiarka. Do oznaczenia dokładnego miejsca montażu nadaje się taśma malarska. Następnie wystarczy nałożyć grunt, klej i zamontować szybę. Jeszcze ostatnie poprawki z wykorzystaniem chemii do oczyszczenia karoserii z resztek kleju i gotowe.
Gdy już skompletowałeś sprzęt i akcesoria potrzebne do wymiany szyby, masz również nową szybę na wymianę, możesz przystąpić do demontażu. Uszkodzoną szybę wycinasz z karoserii przy pomocy stalowego drutu. Jedna osoba operuje drutem od wnętrza, druga z zewnątrz ciągnika, co w zdecydowany sposób ułatwia sprawę. Po wyjęciu szyby należy usunąć resztki starego kleju, a następnie oczyścić i zagruntować karoserię w miejscach przyszłego montażu.
Wklejanie nowej szyby zaczynamy od wstępnej przymiarki. Najlepiej pomóc sobie taśmą malarską – krótkie kawałki taśmy naklejamy w kilku miejscach, łącząc szybę z karoserią, a następnie rozcinamy je ostrym nożykiem. Dzięki temu później będziemy wiedzieć, jak przyłożyć szybę do karoserii. Po przymiarkach i odtłuszczeniu rantów szyby oraz karoserii, na krawędzie karoserii nakładamy warstwę kleju montażowego i wklejamy szybę – ustawiamy ją w optymalnej pozycji, w czym pomogą nam wcześniej przycięte kawałki taśmy. Później wystarczy już tylko odczekać do wyschnięcia kleju.
Preparaty niezbędne do montażu szyb
Podstawowym preparatem potrzebnym do montażu szyby w ciągniku rolniczym będzie specjalny klej do szyb. Szyba przed ostatecznym montażem powinny być również dokładnie odtłuszczone, do czego wykorzystać można specjalistyczne preparaty odtłuszczające lub jakiegoś rodzaju płyn na bazie alkoholu. Do montażu szyby potrzebny będzie również środek gruntujący, który nakładamy na ranty karoserii w miejscu, w którym szyba będzie przylegała do karoserii. Oczywiście przed zagruntowaniem ranty karoserii również odtłuszczamy. Wklejając szyby do ciągników możesz korzystać z kilku rodzajów klejów. W sprzedaży dostępne są kleje do szyb szybko i wolno wiążące. Wybierając klej szybkowiążący, szyba powinna na trwałe przywrzeć do karoserii w ciągu godziny. W przypadku klejów wolnowiążących czas schnięcia może wydłużyć się do kilku-kilkunastu godzin.