Począwszy od samochodu czy domowej kosiarki przez ciągniki aż po kombajn rolniczy- wszystkie te sprzęty wymagają regularnego przeglądu oraz wymiany części eksploatacyjnych, takich jak filtry czy olej. Dziś skupimy się nieco na filtrach i tym co warto o nich wiedzieć.
Dlaczego tak ważna jest wymiana filtrów?
Filtry w maszynach rolniczych są niezbędne. W każdej maszynie z silnikiem spalinowym znajdziemy ich co najmniej kilka. To dzięki nim mamy pewność, że do naszych układów nie dostają się pyły i odpady eksploatacyjne. Warto zauważyć, że między innymi od filtrów zależy kondycja naszej maszyny. A im lepsza kondycja maszyny tym mniej kosztownych napraw i zbędnych przestojów w pracy. Maszyny rolnicze zazwyczaj są użytkowane bardzo intensywnie. dlatego tym bardziej powinniśmy się skupić na tym w jakim stanie są nasze filtry i to nie tylko w okresie konserwacyjnym, lecz przez cały rok, gdyż tak jak każda część wymienna, filtry ulegają ciągłemu zużyciu, a ich nadmierne zużycie prowadzi do usterek oraz poważnych awarii.
Rodzaje, typy
W zasadzie filtry do maszyn rolniczych możemy podzielić na cztery główne rodzaje:
Filtr hydrauliczny – oleje w układach hydraulicznych powinny być nieskazitelnie czyste – bez jakichkolwiek zanieczyszczeń, by nie obniżyć efektywności działania układu hydraulicznego. Jego zanieczyszczenie może doprowadzić do większych awarii. Pewne jest jedno – należy dobrać odpowiednie filtry hydrauliczne, które zapobiegną niepożądanym efektom.
Filtr kabinowy – odpowiada za jakość powietrza w kabinie oraz zapobiega gromadzeniu się szkodliwych oparów, np. podczas wykonywania oprysków. Nie jest to stricte filtr, który doprowadzi do awarii, lecz warto go wymieniać w trosce o nasz komfort oraz zdrowie.
Filtr paliwa – najprościej ujmując – czyści zanieczyszczone paliwo. Olej napędowy jest zawsze bardziej zabrudzony niż benzyna i w niskich temperaturach następuje w nim krystalizacja parafiny. Najbardziej powszechną przyczyną jego zatkania jest niestety zaniedbanie ze strony użytkowników oraz słabej jakości, zanieczyszczone paliwo (często w słabej jakości paliwie znajduję się dużo wody). Uszkodzony filtr paliwa, może przepuszczać zanieczyszczenia co prowadzi nawet do uszkodzenia wtryskiwaczy. Na tym przykładzie można łatwo policzyć ile możemy zaoszczędzić – cena filtra paliwa oscyluje w granicach od kilkunastu do kilkuset złotych, zaś awaria wtryskiwaczy może kosztować nas kilka lub nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Filtr powietrza – występują suche i mokre. Warto sprawdzać ich stan i jeżeli jest to zalecane przed producenta – czyścić. Dobry filtr powietrza to filtr czysty i bez dziur, zatem jeśli tylko stwierdzimy jakieś nieprawidłowości czy uszkodzenia, należy go niezwłocznie wymienić. Nim dojdzie do poważnych awarii, wpierw zaczniemy odczuwać spadek mocy, a ciągnik zacznie więcej spalać. Następne awarie posypią się lawinowo i mogą doprowadzić do całkowitego uziemienia maszyny. Nierzadko składają się z dwóch części – tzw. wstępny i dokładny, warto żeby obie części pochodziły od jednego producenta, co gwarantuje nam idealne spasowanie.
Rodzajów oraz typów filtrów jest tak naprawdę ogromna ilość. Gdy tylko wpiszemy w standardową wyszukiwarkę hasło ,,filtr do …” wyskoczy nam wiele różnych typów filtrów, o różnych wymiarach, stopniach filtracji oraz rozbieżnych cenach. Ta sama sytuacja dotyczy sklepu stacjonarnego, gdzie nierzadko filtry zajmują większą część sklepu. Każdy z filtrów ma swoje oznaczenie oraz zastosowanie. Nierzadko też zdarza się, że jeden filtr pasuje do wielu maszyn czy określonej serii ciągników. Jak zatem w tym wszystkim się odnaleźć?
Przydatna pomoc
Pamiętajmy, że o doborze olejów do silników i filtrów maszyn rolniczych decyduje zawsze producent. Również tylko producent urządzeń decyduje o dopuszczalnych przebiegach między poszczególnymi wymianami. Jedną z przydatnych opcji, dzięki której możemy dopasować dany filtr pod daną maszynę to wyszukiwarki, które udostępniają czołowi producenci filtrów (MANN-FILTER- https://catalog.mann-filter.com/EU/pol, FILTRON – https://filtron.eu/pl/znajdz-filtr, HI-FI- https://hifi-filter.com/pl/catalog/index/mobile.html). Ten sposób jest niezwykle prosty, bowiem wystarczy tylko określić markę, model oraz wersję silnika posiadanej przez nas maszyny i pojawia się nam cały komplet nazw oraz typów (czasem również wymiarów) filtrów do danej maszyny. To bardzo komfortowy sposób, bo dzięki niemu tak naprawdę nie musimy opuszczać domu, żeby sprawnie i szybko dobrać odpowiedni filtr. Należy jednak pamiętać, że coraz więcej modeli ciągników i maszyn różni się między sobą np. inną kabiną lub wyposażeniem i te filtry, które pasują do jednej serii, niekoniecznie będą pasowały do innej, mimo że nazwa modelu jest ta sama. Dlatego zawsze istnieje ryzyko, że zamówiony przez internet filtr może okazać się np. za długi i mimo niewielkiej różnicy np. 5-10mm nie da się go zamontować. Drugą z kolei opcją bez wychodzenia z domu jest sklep internetowy. Dzwoniąc do sklepu internetowego uzyskamy szybką i fachową pomoc oraz wysyłkę towaru praktycznie pod same drzwi. Korzystając z tych metod możemy zaoszczędzić czas, ale także pieniądze, które musielibyśmy wydać chociażby na dojazd do sklepu. Bywa również, że filtr nie posiada oznaczeń, bądź jest to filtr typu wkład. Jeśli dostępne metody nie pozwolą nam na ustalenie typu prawidłowego filtra, konieczne jest zmierzenie starego filtra i porównanie go z nowym. Także kluczową kwestią przy kupnie nowego filtra jest jego jakość. Obecnie w sprzedaży dostępnych jest całkiem sporo dobrej jakości zamienników. Słabej jakości zamienniki mogą nawet rozpaść się w czasie pracy i swoimi pozostałościami zatkać całkowicie układ w którym pracują, doprowadzając do rozległej awarii. Wartymi polecenia będą na pewno filtry marki Granit czy wcześniej już wymienionych marek takich jak: Mann-filter, Hi-fi. Jeśli zdecydujemy się już na zakup w sklepie internetowym, rozsądnym wyborem jest sklep ZENOX. Internetowy sklep rolniczy ZENOX cieszy się dobrą renomą oraz zaufaniem klientów od wielu lat. Ponadto sklep ten posiada bardzo szeroką gamę produktów, od oryginałów po dobre jakościowo zamienniki.