Sercem każdego ciągnika rolniczego jest silnik spalinowy. Do jego pracy potrzebne jest oczywiście paliwo, ale również powietrze. To pobierane jest bezpośrednio z otoczenia, niejednokrotnie mocno zanieczyszczonego kurzem i pyłem, co jest normalne w trakcie prac polowych. Te zanieczyszczenia doprowadziłyby bardzo szybko do uszkodzenia jednostki napędowej, dlatego w układzie dolotowym stosowany jest specjalny filtr powietrza do ciągnika. W większości ciągników nie jest on jednak podobny do tych, które znamy z samochodów. Sprawdźmy na jakiej zasadzie działa filtr powietrza Ursus, a także w jaki sposób można samodzielnie go wyczyścić.
Jak zbudowany jest filtr powietrza w traktorze?
Na początku omówimy działanie układu oczyszczania powietrza w ciągniku rolniczym. Nie jest to bowiem zwyczajny filtr papierowy lub wykonany ze specjalnej bibuły. Takie rozwiązania są normą w przypadku samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych czy autobusów. Filtr powietrza C-360, czyli jednego z najpopularniejszych Ursusów, działa na zasadzie cyklonowej. Wewnątrz cylindrycznego zbiornika, przez który przechodzi zasysane powietrze, znajdują się jedynie dwie siatki, które mają za zadanie zatrzymać duże zanieczyszczenia (np. grudki ziemi bądź kamienie). Odfiltrowanie mniejszych zanieczyszczeń możliwe jest dzięki wprawieniu powietrza w silny ruch wirowy. Ruch ten sprawia że zostają one odrzucone do krawędzi zbiornika, a następnie grawitacyjne opadają na jego dno. Tam znajduje się niewielka ilość oleju w specjalnym osadniku, do którego lustra mają przywrzeć zanieczyszczenia. Uniemożliwia to ich ponownie porwanie w górę i wprowadzenie do kolektora dolotowego silnika. Układ filtrujący tego typu znajdziemy w traktorach Ursus, Zetor, a także wielu innych marek dostępnych na rynku.
Wymiana filtra powietrza – jak powinna wyglądać?
Ponieważ budowa układu oczyszczania powietrza jest inna niż w pozostałych pojazdach, nie występuje tutaj też typowa „wymiana” filtra. Ten podlega okresowemu czyszczeniu, które należy wykonywać minimum raz na sezon, albo po przekroczeniu określonej przez producenta liczby motogodzin. Pojemność filtrów cyklonowych jest bardzo duża, dlatego też interwały ich konserwacji mogą być odpowiednio dłuższe, nawet w sytuacji pracy w bardzo dużym zapyleniu. Niemniej żaden filtr powietrza do ciągnika nie ma nieograniczonych możliwości wychwytywania zanieczyszczeń, stąd regularne zabiegi są konieczne. Pracę zaczynamy od poluzowania klamry mocującej i wyjęciu dolnego osadnika z olejem (zwykle konieczne jest uprzednie zdemontowanie przedniej kratki chłodnicy). Stary olej wylewamy, a następnie dokładnie czyścimy osadnik filtra powietrza tak, by wewnątrz nie pozostały żadne zanieczyszczenia. Następnie uzupełniamy olej do wyznaczonego poziomu. Zanim jednak założymy go ponownie, z górnej części cylindrycznego zbiornika wyjmujemy wspomniane wcześniej siatki. Usuwamy wszelkie zebrane tam zanieczyszczenia, po czym wkładamy je na swoje miejsce. Warto też przetrzeć wewnętrzne ścianki zbiornika, by usunąć zalegający tam kurz oraz pył. Pozostaje już tylko zainstalować ponownie osadnik napełniony olejem i dokładnie zatrzasnąć klamrę mocującą.
Filtry powietrza i części dostępne online
Jak widać zabieg czyszczenia filtra jest bardzo prosty i można go wykonać w krótkim czasie. Natomiast dzięki cyklonowej budowie układu oczyszczania powietrza, nie musimy robić tego w krótkich odstępach czasu, nawet pracując w bardzo trudnych warunkach. Elementy filtrów powietrza do ciągników takie jak siatki do wstępnego oczyszczania czy klamry mocujące, które mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu, można zakupić w internetowym sklepie rolniczym ZENOX.pl.