Aktualności

Jak przygotować do pracy zespół żniwny w kombajnie zbożowym?

Żniw bez kombajnu zbożowego nikt już dzisiaj sobie nie wyobraża. Maszyna pozwala zebrać ziarno z dziesiątek hektarów pól w bardzo szybki i wydajny sposób. Oczywiste jest zatem, że awaria kombajnu w trakcie sezonu żniwnego oznacza ogromne problemy i przede wszystkim straty finansowe. Dlatego przed sezonem należy sprawdzić stan techniczny maszyny, a zwłaszcza zespołu żniwnego kombajnu zbożowego. W poniższym poradniku przedstawimy jego budowę i sposób przygotowania do pracy po zimowym postoju.

Budowa kombajnu zbożowego – najważniejsze elementy

Kombajn to słowo będące skróceniem i spolszczeniem angielskiej nazwy „combined harvester”, które oznacza w wolnym tłumaczeniu złożoną maszynę do żniw. Kombajn wykonuje bowiem kilka czynności jednocześnie, a są to: koszenie, młócenie i transport zboża. Znajdujący się z przodu nagarniacz z zespołem tnącym, tworzący szeroki element zwany potocznie hederem (z ang. header), następnie materiał trafia do bębna młócącego, wytrząsaczy, podsiewaczy i zespołu sit. Oddzielone ziarno finalnie transportowane jest do zbiornika, z którego za pomocą rury jest wydmuchiwane na przyczepy. Zespół młócący kombajnu zbożowego składa się z wielu elementów, które muszą jednocześnie otrzymywać napęd z silnika spalinowego, który przenoszony jest za pomocą rozmaitych pasów. Każdy ruchomy element posiada łożyska które mogą ulec zużyciu, podobnie elementy robocze, takie jak cepy bębna omłotowego czy pręty klepiska. Największym wrogiem zespołu młócącego są kamienie, których obecności nigdy nie da się całkowicie uniknąć.

Zespół żniwny – co sprawdzić przed rozpoczęciem pracy?

Kontrole poszczególnych elementów zespołu żniwnego powinno się przeprowadzać każdego roku. Uszkodzone lub zużyte elementy należy wymieniać lub naprawiać na bieżąco, w innym przypadku sprawność maszyny zostanie znacznie obniżona (zwiększy się utrata ziarna, które zamiast do zbiornika trafi z powrotem na pole). Rozpoczynając przegląd od frontu kombajnu należy najpierw sprawdzić stan palców przenośnika ślimakowo-palcowego, a także łożysk i luzów wykorbień mechanizmu. Kolejną częścią budowy kombajnu zbożowego jest układ napędowy, w którym niezbędnymi pracami jest przesmarowanie główek i sprawdzenie stanu tulei przegubów, które w przypadku nadmiernego luzu będą powodować złe nagarnianie zboża. Układ tnący może wymagać wymiany uszkodzonych lub zużytych nożyków oraz bagnetów, podczas prac warto również sprawdzić i wyregulować ustawienie kosy tnącej.

W kolejnym elemencie, którym jest przenośnik pochyły, uszkodzeniu mogą ulec ogniwa i spinacze łańcucha które trzeba wymienić na nowe, przy okazji regulując napięcie pasa napędzającego i ustawienia płaszczyzny listew. Niezmiernie istotne jest sprawdzenie stanu cepów bębna omłotowego i ich ewentualna wymiana na nowe, co należy obowiązkowo czynić parami, ponieważ w innym przypadku bęben straci wyważenie i będzie wpadał w wibracje. Nie można zapomnieć o kontroli prętów klepiska, które nie mogą być wygięte ani popękane, a także odpowiednim jego ustawieniu w odniesieniu do bębna młócącego. Tak przygotowany zespół żniwny kombajnu zbożowego będzie pracował optymalnie, minimalizując straty ziarna prawie do zera, a także gwarantując brak niespodziewanych awarii.



Komentarze Facebook
Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close