TechnikaWarsztat

Ursus C-360: jak założyć uszczelkę pod głowicę?

Ursus C-360 to jeden z najpopularniejszych traktorów na polskiej wsi. Posiada wytrzymałą jednostkę napędową, w której głowice silnika są aż cztery – po jednej dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie ma wiele zalet – jeżeli nastąpi awaria uszczelki pod głowicą wystarczy wymienić tylko jedną, zamiast przeprowadzać kompleksowy remont góry silnika.

Czym objawiają się problemy z uszczelką pod głowicą?

Silnik Ursus C-360 zbudowany jest w podobny sposób jak jednostki napędowe w samochodach osobowych i ciężarowych. Głowica silnika Ursus zajmuje się sterowaniem zaworami ssącymi i wydechowymi, a do poprawnej pracy ma dostarczany olej silnikowy pod ciśnieniem oraz obieg wody lub płynu chłodniczego. Przez uszczelkę pod głowicą muszą więc przechodzić kanały wodne i olejowe, które muszą być uszczelnione. Awaria uszczelki najczęściej objawia się przedostawaniem wody lub płynu do oleju, do wnętrza cylindra lub wyciekami na zewnątrz. W sytuacji uszkodzenia uszczelki, gazy spalinowe pod ciśnieniem będą również przedostawać się do układu chłodzenia lub rzadziej olejowego, co skutkuje zaburzeniem ich pracy. Dlatego też uszkodzenia uszczelki powinny być usuwane jak najszybciej, inaczej ryzykujemy poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej.

Uszczelka głowicy Ursusa C-360 – jak ją wymienić?

Głowica silnika Ursus C-360 nie składa się z jednego dużego bloku, ale czterech mniejszych części. Tak naprawdę mamy tu do czynienia z czterema niezależnymi od siebie głowicami, które demontuje się osobno. Wymiana uszczelki w razie jej uszkodzenia może więc odbyć się tylko na jednym cylindrze – tym gdzie nastąpiła usterka. Niestety nie zawsze jest to łatwe do zlokalizowania, dlatego będąc zmuszonym ściągać głowice po kolei można pokusić się o remont góry silnika. Naprawa głowicy C-360 polega na przywróceniu jej idealnie płaskiej powierzchni, ewentualnej wymianie i dotarciu zaworów, a także kompleksowym czyszczeniu. Bardzo ważny jest zabieg planowania głowicy silnika Ursus, ponieważ to właśnie on zapewnia uzyskanie idealnie gładkiej powierzchni, która jest niezbędna, by nowa uszczelka mogła spełnić swoje zadanie. Zanim przystąpimy do montażu trzeba również przygotować powierzchnię samego bloku silnika. Usunięcie pozostałości starej uszczelki jest bardzo istotnym zabiegiem, ponieważ nie przeprowadzając planowania bloku (prawie nigdy nie jest konieczne) na powierzchni pozostaną jej pozostałości. Czyszczenie powierzchni styku musi być bardzo dokładne, w tym celu najlepiej użyć skrobaka do usunięcia resztek uszczelki, a następnie całą powierzchnię wyczyścić drobnym papierem ściernym, aż będzie całkowicie gładka.

Montaż głowicy silnika Ursus C-360 – na co zwrócić uwagę?

Po planowaniu głowicy i sprawdzeniu jej szczelności można przystąpić do montażu. Jest to etap niezmiernie ważny, jeżeli w jego trakcie popełnimy jakieś błędy, awaria uszczelki może przydarzyć się ponownie naszemu Ursusowi w bardzo niedługim czasie. Bardzo ważna jest instrukcja montażu uszczelki, którą zawsze otrzymamy po jej zakupie. Znajdziemy tam wyjątkowo istotne informacje, takie jak kolejność dokręcania głowicy. Mowa o charakterystycznym sposobie dociągania kolejnych śrub, ponieważ nie można tego zrobić w sposób dowolny. Dokręcanie głowicy C-360 musi też odbyć się z odpowiednim momentem, czyli siłą z jaką zostaną przykręcone śruby i nakrętki. Zbyt niski spowoduje szybkie ponowne uszkodzenie uszczelki, zbyt wysoki może doprowadzić do zerwania gwintów. Dodatkowo, dla pewności, można wymienić stare nakrętki i śruby głowicy na nowe. Nie są one jednorazowego użytku jak we współczesnych silnikach samochodów, jednak po kilku wymianach uszczelek mogą ulec uszkodzeniom.

Wymiana uszczelki głowicy w C-360 nie jest bardzo trudnym zadaniem. Dawne ciągniki rolnicze Ursus były tworzone w taki sposób, by nawet poważne naprawy można było zrobić na miejscu w gospodarstwie, bez specjalistycznych narzędzi. Trzeba jednak pamiętać, że przed ponownym założeniem głowica musi być splanowana i sprawdzona pod kątem szczelności. Podczas montażu trzeba natomiast zwrócić uwagę na kolejność dokręcania śrub oraz siłę z jaką należy to wykonać.

Komentarze Facebook
Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close