Pojazdy rolniczeWarsztat

Polska kosiarka rotacyjna – remont prostszy niż myślisz

Kosiarka bębnowa, zwana także rotacyjną, to niezbędna maszyna rolnicza w każdym gospodarstwie. Umożliwia szybkie i wygodne koszenie traw na łąkach, które później służą jako pasza dla zwierząt. Remont maszyny to czynność, którą trzeba przeprowadzać przynajmniej raz na kilka lat. Typowa kosiarka rotacyjna polskiej produkcji jest prostą konstrukcją, co umożliwia jej naprawę i odświeżenie we własnym zakresie. Co zazwyczaj rolnik będzie remontował w kosiarce? W poniższym poradniku przedstawimy najistotniejsze elementy takiej maszyny, a także jakich prac wymaga jej naprawa.

Remont kosiarki rotacyjnej – od czego zacząć?

Aby wiedzieć jakie prace wchodzą w skład remontu kosiarki rotacyjnej trzeba przede wszystkim poznać jej budowę. Maszyna składa się z konstrukcji stałej (ramy), pozwalającej na mocowanie jej do TUZ-a ciągnika. Dalej umiejscowiony jest fragment zawierający przeniesienie napędu za pośrednictwem kół pasowych. W tylnej części natomiast znajduje się przekładnia, a bezpośrednio pod nią bębny koszące. Naprawa kosiarki rotacyjnej oznacza więc przede wszystkim odświeżenie jej ogólnego wyglądu, zakonserwowanie powierzchni metalowych, a także wymianę łożysk i innych elementów tocznych, wchodzących w skład układu przeniesienia napędu. Czy trudno jest znaleźć fabryczny schemat instrukcji naprawy kosiarki? Jeśli nie zachowały się żadne instrukcje papierowe, to schematy naprawcze maszyn konkretnego typu można bez problemu odnaleźć w sieci. Poniżej natomiast omówimy remont na przykładzie najbardziej powszechnych kosiarek.

Przydatne materiały do naprawy kosiarki bębnowej

Przed rozpoczęciem prac warto zgromadzić różne materiały, które będą pomocne w trakcie remontu kosiarki rotacyjnej. Będzie to przede wszystkim komplet łożysk tocznych, stosowanych w układzie przeniesienia napędu oraz przekładni. Nie można zapomnieć o nowych pasach napędowych i ewentualnie kołach pasowych, które po latach z pewnością będą mocno wypracowane. Przydadzą się nowe tuleje dystansowe, a jeżeli któryś z bębnów będzie nosił znamiona uszkodzeń, te również należy wymienić. Jeszcze przed rozebraniem maszyny na części, przeprowadzając regularny przegląd techniczny kosiarki, można stworzyć listę niezbędnych części zamiennych. Po naprawie maszyny warto zabezpieczyć ją przed korozją, malując całość podkładem epoksydowym oraz lakierem o docelowym kolorze. W trakcie prac naprawczych konieczna będzie wymiana oleju w kosiarce, a konkretnie w przekładni, która powinna być nim całkowicie zalana. Ważnym aspektem jest instalacja nowych uszczelnień, aby olej nie wyciekał na zewnątrz zanieczyszczając środowisko.

Polska kosiarka rotacyjna3
Kadr z filmu „Nowe Życie Kosiarki Rotacyjnej – Pełen Remont” z kanału Mateusz Doniec https://www.youtube.com/watch?v=bHAYagtqxO4

Kosiarka rotacyjna 165 cm – naprawa główna

Małe kosiarki rotacyjne są wygodne w użyciu i trwałe, jednak co pewien czas konieczna jest ich naprawa główna. Rozpoczęcie prac dobrze jest zacząć od otwarcia górnej pokrywy przekładni, tak jak pokazano na filmie (https://www.youtube.com/watch?v=bHAYagtqxO4). Kolejnym krokiem jest usunięcie stamtąd oleju. Naprawę kosiarki rotacyjnej w tym miejscu zaczynamy o odkręcenia pokryw łożysk, co pozwoli na wyjęcie głównego wałka oraz demontaż samych łożysk. Materiały eksploatacyjne do kosiarki obejmują właśnie te elementy, dlatego kompletne łożyskowanie warto zakupić jeszcze przed rozpoczęciem remontu kosiarki Naprawić na tym etapie można także wycieki oleju z przekładni, poprzez usunięcie starych uszczelnień i montaż nowych. Wymiana dolnych pierścieni uszczelniających może odbyć się dopiero po rozkręceniu bębnów i odseparowaniu ich od reszty konstrukcji. Nie można zapomnieć o uszczelnieniu miejsca, gdzie znajduje się koło pasowe napędzające przekładnię i wałek atakujący.

Kosiarka rotacyjna 165 cm – remont i zabezpieczenie

Polskie, małe kosiarki rotacyjne 165 cm charakteryzują się niewielkim zapotrzebowaniem na moc, a więc też dużą uniwersalnością. Z taką kosiarką poradzi sobie nawet ciągnik mający poniżej 50 koni mechanicznych, taki jak Ursus C-330. Jeśli masz tego typu kosiarkę do remontu, możesz bez problemu skorzystać z porad przedstawionych wyżej. Dalej można przejść do kwestii zabezpieczenia jej przed rdzą i korozją. Najpierw należy usunąć wszelkie zanieczyszczenia oraz luźne fragmenty starego lakieru z kosiarki Naprawić elementów, które zostały przeżarte na wylot już nie można, jest to więc odpowiedni moment, by wymienić je na nowe. Te, które zachowały się w dobrym stanie, należy pokryć podkładem antykorozyjnym. Do tego celu najlepiej służą podkłady epoksydowe, tworzące jednocześnie doskonałą powierzchnię pod położenie lakieru bazowego. Ten należy zmieszać z utwardzaczem i dolać rozpuszczalnika, po czym – jak pokazano na filmie – położyć za pomocą pistoletu lakierniczego na sprężone powietrze.

Polska kosiarka rotacyjna1
Kadr z filmu „Nowe Życie Kosiarki Rotacyjnej – Pełen Remont” z kanału Mateusz Doniec https://www.youtube.com/watch?v=bHAYagtqxO4

Kosiarka do remontu wcale nie musi oznaczać dużych kosztów. Jeżeli naprawa wymaga wymiany jedynie części elementów roboczych, pozostałe można bez problemu pozostawić do dalszej eksploatacji. Kosiarka zepsuta to bardzo duży problem w trakcie sezonu, dlatego warto wykonać jej przegląd jeszcze w okresie zimowym lub wczesną wiosną i wtedy podjąć decyzję o remoncie. Dzięki temu będzie można wejść w sezon z maszyną, która z pewnością nie zawiedzie gdy będzie potrzebna.

Zobacz pełną renowację kosiarki rotacyjnej, którą przeprowadził Mateusz Doniec na swoim kanale YouTube:

Komentarze Facebook
Pokaż więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button
Close